Csak a zene van
Őszintén bevallom, régebben óvatos távolságtartással vettem kezembe a Szalay Kiadó könyveit, kiadványaik valahogy nem nyerték el a tetszésemet: az árfekvéssel sosem volt baj, a tartalom vagy / és a forma azonban gyakran hagyott kívánnivalót maga után. A kisújszállási székhelyű vállalkozás az utóbbi időben azonban több színvonalas kötettel is jelentkezett: igaz, a képbe belépett a debreceni központú Tóth Kiadó is; mindenesetre ebben a tekintetben nem segíti a tisztánlátást Szalayék honlapja, lehet, hogy profiltisztításról van szó, de az is lehet, hogy kiadók közötti együttműködésről. A lényeg nem is ez, hanem az, hogy a cég(ek) által piacra dobott könyvek közül szívesen vettem a kezembe a Munkácsy-albumot, a világot megváltoztató száz híres fotóból készített válogatást, valamint Kemény István színvonalas olimpiatörténetét.
Számomra az igazi nagy durranást az elmúlt hetekben megjelent, meglepetésemre Indonéziában nyomott színes kiadvány, a különböző zenei stílusokat bemutató Csak a zene jelentette. Úgy gondolom, hogy fontos és hasznos, felépítésében, tipográfiájában a XXI. század követelményeihez igazodó munkáról van szó. Évekkel ezelőtt boldog voltam, ha antikváriumon, ismerősön keresztül megszerezhettem Sebők Jánosnak a hazai termésre fókuszáló Magyarock című köteteit és a Beatlestől az újhullámig című áttekintést, azonban a mai napig hiányzott a könyvespolcomról egy olyan összefoglalás, amely a legújabb, sok-sok elektronikával megbolondított stílusokat is bemutatja és küllemében is vonzó.
A szerzők között aktív, bár a szélesebb közösség számára talán ismeretlen zenészek és szakújságírók egyaránt megtalálhatóak. A kronologikus áttekintés a ragtime-mal és a tradicionális jazzel (miért is nem „dzsesszel”, amikor ez a helyes?) kezdődik és a world musicnál (póriasan: világzene) ér véget. Az egyes fejezetek felépítése hasonló: a különböző irányzatok jellemzése mellett zenészportrék szerepelnek, de jár a csillagos ötös a szerkesztőknek a zenei nyelv, a hangszerelés leírásáért.
A könyv szinte minden oldalán valami újjal lepi meg az olvasót: nem is gondolná az ember, hogy a dzsessz, a country, a rock, a blues valójában csak kényelmes gyűjtőfogalmak. Aztán a gyanútlan zenerajongót tévhiteiből helyre teszik a precíz műfaji megjelölések - nem a funky, hanem a funk szupersztárja volt James Brown – , az elnevezések hátterében rejlő kultúrtörténet – a reggae szó gyökerét (streggae) a fiúk előtt elsétáló lányok leminősítésére használták. Kiderül, hogy a punk egy, a marketingben jártas szakember „zseniális médiamanipulációjának” köszönhetően jöhetett létre; a ragtime pedig valójában „ragged time”, azaz ronggyá tépett idő. Szembesülhetünk a társművészetekben is nap mint nap tetten érhető tapasztalattal, konkrétan, hogy a stílusok egymásra hatása milyen erős: hip-hop a rockban, samplerek szülte zaj a népi hangszerek kavalkádjában, és ez már csak így megy tovább, annyi biztos. Nesze neked, Sláger Rádión (rosszabb esetben Danubiuson) szocializálódott átlag magyar zenehallgató…
És a könyv végén található kronológia is szolgál egy-két kijózanító adattal. Gondolták volna, hogy a XX. századi ikonok közül többen (Buddy Holly, Janis Joplin, Jimi Hendrix, Jim Morrison) még a harmincadik születésnapjukat sem érhették meg? Gondolták-e, hogy az MP3 formátum már 1992 óta létezik? (Hogy örültünk még akkor egy-egy jobb minőségű kétkazettás magnónak…) És vajon gondolták-e, hogy a legelső szintetizátort is már harmincnégy éve, 1975-ben dobta piacra Robert Moog?
Egy-két kritikus észrevétel az egyes fejezeteket lezáró Hazai ajánlásokat érheti leginkább. Örvendetes, hogy a könyv felhívja a figyelmet mostanában ismertté váló zenekarokra (a világzenei részben a Naprára) és a fesztiválokon már sokszor bizonyított bandákra is (a rockabillyben utazó nem kicsit őrült Rockin’ Rockcats említése is piros pontot ér), ugyanakkor érthetetlen, hogy a Benkó Dixieland Band és a dixieland-nagypapákhoz hasonlóan hungarikum Ghymes hogy maradhatott ki a magyar élvonalbeli bandákat megemlítő rövid felsorolásból.
Nehéz helyzetben vagyok – mondhatná a mindenkori Ki mit tud? zsűri egyik kedvenc mondatát ellopva az alkalmi recenzens, aki, tegyük hozzá, nem a Zeneakadémián tanít és még csak nem is a Zenészmagazin főszerkesztője, egyszerűen szereti a ritmusokat és a dallamokat. De nem azért van nehéz helyzetben, mert rosszat kell mondani az általa elolvasott könyvről, hanem azért, mert nincs elég ideje az általa újonnan megismert előadók megismerésére.
Mindenkinek hasonlóan kellemes gondokat kívánok.





.preview.jpg)

.jpg)





.preview.jpg)

.preview.jpg)

.preview.jpg)





















.jpg)




.preview.jpg)

.preview.jpg)
.preview.jpg)









.preview.jpg)

.preview.jpg)






















