Tarol a kerékpárút project
A városi kerékpárúthálózat építésekor sok fa esik áldozatul a nyomvonalnak – a Rákóczi úton és a Batthyány utcán szinte teljes tarolás lesz – ám ha meg akarunk felelni az előírásoknak, sok választásunk nincs – hangzott el azon a sajtótájékoztatón, melyet Tamás Zoltán a Városfejlesztési Bizottság elnöke és Juhász Dániel alpolgármester tartott. A kerékpárutak esetében előírt szélesség 2,6 méter, ennek betartása azonban azt jelenti, hogy a növényzetet ki kell vágni. A várospolitikusok is tisztában vannak vele, hogy – bár készülnek tervek a fák pótlására - várhatóan óriási vita lesz még ebből a városban. Nehéz lesz ebből jól kijönni – mondta az alpolgármester úr, és ezt magunk is így gondoljuk…
A szélesség sok gondot okoz, ezért nem tudtak egy, a gáton épülő kerékpárútban gondolkodni, sőt például pont a szélesség miatt nem szabályszerű a Neszűrbe vezető kerékpárút sem. A városban megépítésre váró majd kilenc kilométernyi út első kapavágása, az engedélyek lassú érkezése miatt valószínűleg csak tavasszal kezdődhet el, ugyanakkor most megpályáztak egy újabb hat kilométernyi szakasz építésére elegendő összeget is –mondta Tamás Zoltán.
A kerékpárutak helyzete azonban csak az egyik pontja volt a tájékoztatónak, melyen részt vett Bereczki László is, a Csemege-tömb project beruházójának, a Bereczki Kft.-nek az ügyvezetője is. Ő arról számolt be, hogy a felszínen történő csend ellenére azért lázas munka folyik a háttérben.
A válság minket is érint – modta Bereczki, de nem adjuk fel, jelen pillanatban a szerződések pontosítása folyik a terület magántulajdonosaival. Azt gondoltuk velük egyszerűbb lesz, mint az önkormányzattal… Ha erre pontot teszünk, elkezdődik a telekösszevonás, maj ennek elkészültével – ez télre várható - elkezdődnek a bontási munkák. Az építési engedélytől a befejezésig 18 hónapot vállaltunk, ezt lehetőség szerint tartani akarjuk. A lakásokra van érdeklődés, bár mutatkozik némi visszaesés. A nyolcvan lakásból még jó párnak nincs meg a gazdája, ahol azonban megvan a vevő, ott sem tudunk addig szerződést kötni, míg a telek egésze nem a mi tulajdonunk. Több céggel, például az OTP-vel is folynak tárgyalások a földszinti üzletek megvásárlásáról.
Azt is megtudtuk az ügyvezetőtől, hogy az engedélyes tervek november végére elkészülnek, a kiviteli tervek elkészítésére utána kerül sor. Ezek, a már bemutatott látványtervektől nem térnek el, csak finomítottak rajta. A konkrét megrendelők részére személyre szabottan igyekeznek kialakítani a tereket, valamint kidolgoznak egy lehetőséget arra vonatkozóan, hogy ha valaki minél nagyobb önerővel száll be az építkezésbe, annál nagyobb kedvezményt nyújthassanak neki.
Ezek után Tamás Zoltán a Zagyva rekonstrukciójára, rekultivációjára benyújtott pályázatról beszélt, mely pozitív elbírálást kapott, bár 500 millió helyett csak 392 milliót nyert a város. (A 86%-os támogatottsági arány ugyanakkor nem rossz, s ha valamennyi még kell, a testület remélhetőleg hozzáteszi majd – mondta a Városfejlesztési Bizottság elnöke. A két élő Zagyvát összekötő, 7,6 km szakasz teljes kotrását magába foglaló beruházás is előrehaladott állapotban van. A kiemelt iszap - átlagban 1m-es iszapmagassággal számolva - nem kis mennyiség, ennek nagy része a volt szeméttelep rekultivációjára, egy másik része a meder szélesítése és karbantartására lesz felhasználva.
Az idő ugyanakkor sürget, mert a kikotort iszapot szárítani kell, ez nyáron iszonyú büdös lenne, ezért ezt télen kell elvégezni. A városfejlesztési bizottság döntése értelmében egy feltételes közbeszerzés elindításával – hiszen hivatalosan a támogatási szerződés még nem köttetett meg - a bűzzel járó munkálatok már most télen elvégzésre kerülhetnének. A kotrást különben egyértelműen a Zagyva-szakasz további rendezése, a sétány építése előtt kell elvégezni, ez nem is kérdés.
Ha a támogatási szerződés megvan, a már létező, mélyépítési keret-megállapodásoknak köszönhetően nagyon gyorsan, már télen elkezdődhet a munka. A teljes beruházást 2010. 08. 31-ig kell befejezni.
Ez a sokszor bírált mélyépítési keret-megállapodás pont az ilyen esetekben hasznos, hiszen sokkal gyorsabban gördülnek így a dolgok, mintha minden esetben egy teljesen új közbeszerzést kellene kiírni. Ez különben élő technika, bevett gyakorlat és működni is fog, már ha a lebonyolító, a közbeszerzési bizottság és a polgármester egyaránt támogatja az ügyet. Ha azonban valaki is kerékkötőként lép fel és emiatt csúsznak a dolgok, akkor még az is lehet, hogy nyáron iszonyú büdös iszapszag terjeng a városban – üzent finoman Tamás Zoltán (valószínűleg nem az általa vezetett közbeszerzési bizottságnak.)
Említésre került még a pályázat másik része, a Nagykátai út zárt-nyílt csapadékelvezető rendszer kiépítése céljából elindított több mint százmilliós beruházás is.
Ezek mind-mind olyan projectek, melyek sok háttérmunkát igényelnek, amihez rengeteg idő – néha több év is - kell, ám ha ezek lezajlanak, utána egy-két év alatt meglesz a látható eredmény – lebbentette fel a kulisszatitkokról a fátylat Juhász Dániel.
Az alpolgármester a - tulajdonképpen teljesen kész- elkerülő útszakasz átadásának időpontjáról elmondta, hogy a polgármesterhez érkezett levél szerint október 5-én a Nemzeti Közlekedési Hatóság elindította az engedélyeztetési procedúrát. Ez 20-30 napot vesz ez igénybe, majd a forgalomba-helyezési engedély megérkezése után engedélyezheti a Közútkezelő a használatot.
Az elkerülő út harmadik szakaszával kapcsolatban azonban nem ilyen optimista. Egy dokumentum alapján úgy tudni, 2014. novemberére áll majd rendelkezésre az összes terület. Ebből következik, hogy 2015 előtt nem történik egyetlen kapavágás sem – ilyen szempontból tehát szerencsés, hogy a főtér átépítés a hozzá tartozó környék (pl. Zagyvapart átépítésével) kezdődik, hiszen addig is lehet haladni, és nem kell arra várni, hogy a forgalmat egyszer csak elviszi a körgyűrű.
De hogy rövidebb távon is eredménnyel kecsegtető beruházásokról is szó essék, Tamás Zoltán felsorolt néhány, a közeljövőben megvalósuló projectet:
(Előbb azonban essünk túl a kevésbé pozitív dolgokon. Mert az elnyert pályázati pénzek mellett vannak területek, ahol nem járt sikerrel Jászberény, így sajnos a sport, az óvodák, és a játszótérek területén nem nyertünk támogatást.)
Sok területen azonban sikerült komoly támogatásra szert tennünk.
A Bölcsőde felújítására 13, 2 milliót nyert a város, melyhez 3,3 milliós önerőt rakott hozzá, ebből valósulhat meg a teljes ajtó és ablak csere, a fűtésrekonstrukció, de jut az ágyak és a lepedők cseréjére is. Ezzel 2010 június végére készen kell lenni.
A Zirzen Janka utcát a Bercsényi úttal összekötő „nevenincs” utca egy 9 milliós támogatás és 3 milliós önrész révén 2010 szeptemberére elkészül, itt parkolók is kialakításra kerülnek.
Térfigyelő kamerákra újabb 10,4 milliót költ a város, melyből 7,8 milliót nyert. Ennyiből kb. 7-8 kamerát lehet elhelyezni, (a majdani közbeszerzési áraktól függően) de hogy pontosan hova, az egyeztetésre vár.
A Sírkert utca 11, 7 milliós felújításából 50% az önkormányzati önrész, a másik felét pályázatból állják.
A Csók utcai hídnál is elindult a felújítás, az itt található nagyfeszültségű kábeleket helyezték arrébb a napokban.
Gaztalanítással, területrendezéssel elkezdődött a Kórház melletti kb. 80 férőhelyes ideiglenes parkoló építése is, egy helyi vállalkozó kivitelezésében.
- A hozzászóláshoz belépés szükséges