A Janus-arcú ember...

... avagy a polgármester a város érdekei ellen!

Az alábbiakban Tamás Zoltán önkormányzati képviselő, a Városfejlesztési Bizottság elnökének szerkesztőségünkhöz eljuttatott írását közöljük:

Alig múlt el a nagy izgalommal várt február 13-i testületi ülés, ahol is több órás, sokszor éles kirohanásokkal tarkított vita után, egyhangúlag fogadta el (22 igen szavazattal) a képviselő-testület a „Csemege-tömb” projekt szándéknyilatkozatát.
Még Dr. Gedei József is (visszavonva a saját előterjesztését) rábólintott az előterjesztésre, mely végre 18 év után utat engedhet a beruházásnak, amely szerintem a város rendszerváltás utáni legnagyobb építkezése lehetne. Elhangzott az ülésen, hogy az ország más településein ingatlan panamák vannak, vigyázzunk a törvényességre. Bizton állíthatom, hogy a két független értékbecslő által megállapított értékek is helytállóak, és mi még ezen felül is tudtunk alkudni, tehát nem éri vagyonvesztés a várost.

A másik aggályra okot adható kérdés, hogy az önkormányzati területet milyen úton - módon lehet a beruházónak cserébe átadni a megépítendő lakásokért, üzletért. Városunk főjegyzője a testületi ülésén elmondta, hogy teljesen jogszerű az előterjesztés. Ezt a helyi vagyon rendeletünk (melyet a közigazgatási hivatal is törvényesnek ítélt) jól leszabályozza, tehát ha a város ingatlanát csak más nem városi tulajdonú területek összevonásával lehet értékessé, beépíthetővé tenni, akkor eltekinthetünk a terület megpályáztatásától. Ebben az esetben ez a lehetőség járható, hiszen van még másik három tulajdonosa a tömbnek és az önkormányzati ingatlan is 5 részből áll.

Megtörtént a szavazás, kicsit még meg is lepődtem a 22 igenen, de gondolom nem akart senki sem a fejlesztés útjába állni (legalább is a közvélemény és a kamerák előtt). Azonban a múlt héten érkezett a szomorú és felháborító hír, hogy a polgármester nem írta alá a szándéknyilatkozatot. Aggályai vannak, és ezért állásfoglalást kér az Önkormányzati Minisztériumtól, hogy törvényesen cselekedtünk-e. Ez azt bizonyítja, hogy a polgármester az önkormányzat főjegyzőjében sem bízik meg. Közben pedig telik a drága idő, mi a beruházóval folytatjuk a szerződés előkészítését, ők pedig megbízták az építészüket a tervek tovább folytatásával, és már két tulajdonossal megkötötték a végleges megállapodásokat is. Mindenki gőzerővel a beruházás sikeréért dolgozik, kivéve a polgármestert. Nem értem, nem értettem az okát, de fölmerült bennem a gondolat, hogy talán időhúzással akarja ellehetetleníteni a beruházást? Így akar kicsinyes bosszút állni a megalomán tudásközpontjának csúfos bukásáért, vagy más érdekek sérülnek a beruházás során?

Számomra elszomorító és egyben lesújtó ez a helyzet, hogy még a hivatal jogászait, jegyzőit, a képviselőtestület összes tagját semmibe veszi a város polgármestere, akinek csak alá kellett volna írnia a testület által szentesített szándéknyilatkozatot.

Ezért kérem a város lakosait is mondják el a véleményüket erről a lehetetlen helyzetről. Mi képviselők is tiltakozunk az aláírás megtagadása ellen, de aláírási joggal csak a polgármester rendelkezik. A testületi tagokban tehát joggal merül fel az óhaj: vonjuk felelősségre cselekedeteiért. Azaz kezdeményezzünk fegyelmi eljárás megindítását a polgármester ellen, amennyiben a város érdekeit megsértve jár el „munkavégzése” során. Megjegyezném azt is, hogy a fegyelmi eljárás alatt felfüggeszthető a polgármesteri tisztségéből.

Folytatom a sort a szomorú, elkeserítő hírekkel. Szintén lezajlott múlt héten a közbeszerzési eljárása (több hónapos feszített munka után) a földes utak aszfaltozásának, a hivatásforgalmú kerékpárút-hálózat építésének, a gyűjtő utak rehabilitációjának és a 19 buszmegálló korszerűbbé tételének kivitelezésére. Úgynevezett keret megállapodásos közbeszerződést sikerült lebonyolítanunk (hivatásos közbeszerzési lebonyolító segítségével és a városüzemeltetési iroda szakembereivel), kiválasztottuk a győztest egy konzorcium személyében, mellyel már a múlt héten alá kellett volna írni a szerződést a polgármesternek, így mindennel számolva április elején el lehetett volna indítani a beruházásokat. Ehelyett a testület elé akarja vinni, engedélyt, felhatalmazást (vagy netán a felelősség alól felmentést) akar kérni az aláírásához. Tudni kell azonban, hogy az önkormányzatnak van egy választott, képviselő testület által megszavazott közbeszerzési bizottsága, elfogadott közbeszerzési szabályzata, mely alapján dolgozunk, amely természetesen összhangban van a közbeszerzési törvénnyel. A polgármesternek ezek után egy feladata és lehetősége van, aláírni a szerződést, vagy pedig, ha törvénytelenséget vél felfedezni, akkor jelzi ezt az ügyészségnek. Azonban a testülettől felhatalmazást kérni az aláíráshoz nincs lehetősége, tehát megint szándékosan húzza az időt, vagy fél felelősséget vállalni bármiért.

Mindkét dolog számomra egyet bizonyít, Dr Gedei József nem alkalmas a város vezetésére, nem alkalmas felelős döntések meghozatalára, nem bízik meg senkiben. Sajnos a hivatalban és a városban uralkodó káosz az első ember döntésképtelenségéből, alkalmatlanságából adódik. Színpadias, álságos gesztusai nem a város érdekeit szolgálják.

Az eredmény elszomorító, mivel így elhúzódik (remélem nem lehetetlenül el) a „Csemege- tömb” ügye, és később kezdődik meg a saras utcák aszfaltozása, tehát több téren is a város szenved hátrányt polgármestere miatt, aki ugye nem ezért lett Jászberény élére megválasztva.