Autizmuskutató állásfoglalás

Szakmai állásfoglalás

Jelen szakmai állásfoglalást az Autizmus Alapítvány szakértői készítették a jászberényi Klapka György Szakközépiskola, Általános Iskola és Speciális Szakiskola a szülői közösség kezdeményezésére.
Az Autizmus Alapítvány országos hatáskörrel működő szakmai szervezet, mely több, mint 20 éve dolgozik a szakterületen a mindenkori Oktatási Minisztérium támogatásával annak érdekében, hogy hazánkban korszerű, a nemzetközi normáknak megfelelő sérülés-specifikus ellátórendszer jöjjön létre.
A Jászberényben működő Klapka György Szakközépiskola, Általános Iskola és Speciális Szakiskola méltán országos hírű, innovatív munkát végző, minőségi szolgáltatásokat nyújtó intézmény. Az iskola vonzáskörzetéből autizmussal élő tanulókat is magas létszámban fogad. Jelenleg 29 autizmussal élő gyermeket, fiatalt látnak el, mely országosan is kiemelkedően magas szám. Ez a magas létszám egyben azt is jelenti, hogy az intézmény munkatársai az elmúlt években pénzben nem kifejezhető tudásra, gyakorlati tapasztalatra és megértésre tettek szert az autizmussal élő gyermekek egyénre szabott fejlesztése terén.
A szülői közösség és a tanulók egyaránt elégedettek az intézménnyel és kérik az elért eredmények megőrzését.
Mindennek az ad különösen nagy jelentőséget, hogy az autizmus területén jelenleg az oktatási rendszerben rendelkezésre álló minőségi férőhelyek száma messze elmarad a valós szükségletektől, ezért rendkívül aggasztó, hogy bizonytalanná vált a jászberényi intézmény további sorsa.
A fentieket támasztja alá többek között a 2009-ben az autista gyermekek oktatásának helyzetét feltáró AJB-1438/2009 számú ombudsman-i jelentés is:
„Az oktatási rendszer nem tud reagálni az autizmussal élő gyermekek speciális szükségleteire, a civil szervezetek jelzései szerint sok esetben nem jutnak hozzá az állapotuknak megfelelő nevelési-oktatási intézményhez. Egyre több szülő fordul Szabó Máté ombudsmanhoz segítséget kérve a gyermekük számára megfelelő intézmény felkutatásához. Az ombudsman megállapította, hogy ma Magyarországon nincs elegendő iskola, amely fogadhatná az autizmussal élő gyermekeket, és nincs megfelelő számú képzett szakember sem. Az ombudsman arra is rámutatott, hogy az autizmussal élő gyermekek szülei számára igen nagy anyagi megterhelést, akár a családok szétesését is eredményezheti, hogy sokszor nincs a lakóhely közelében a gyermek fogadására alkalmas intézmény. Azonos korú, ép társaikhoz képest indokolatlanul hátrányosabb helyzetbe kerülnek azok az autizmussal élő gyermekek, akiknek a lakókörnyezetében az állam nem biztosítja az állapotuknak, képességeiknek megfelelő óvodát, iskolát.”
A minőségi autizmus-specifikus oktatási környezet kialakítása hosszú, bonyolult, speciális szaktudást kívánó folyamat, részben ezzel is magyarázható, hogy ma még kevés intézmény képes ellátni az érintett tanulókat.
Mindezek alapján nyilvánvaló, hogy az autizmussal élő tanulók és családjaik a jászberényi intézmény átszervezése után valószínűleg csak igen nehezen, vagy egyáltalán nem találnának más iskolát lakóhelyük elérhető közelségében.
A megfelelő intézmények előre látható hiánya ráadásul csak az egyik súlyos probléma.
Még nagyobb problémát jelenthet a családok számára, hogy gyermekeik fejlődése átmenetileg vagy tartósan megtorpanhat, tüneteik akár súlyosbodhatnak is a szakmailag nem indokolt, kényszerű változás következményeként.
Ennek megelőzése érdekében nagyon fontos, hogy az autizmussal élő gyermekek, tanulók esetében az életúton bekövetkező jelentős váltás - így az intézményváltás is - csak tervezetten, szakmailag indokoltan, a családok folyamatos támogatásával, és a gyermekek mindenekfelett álló érdekének szem előtt tartásával történjen.
Amennyiben ezeket a szempontokat figyelmen kívül hagyjuk, elveszhetnek az elért szakmai eredmények és drámaian romolhat a családok életminősége.
Ez hosszabb távon az ellátórendszer működtetéséért felelős intézményeknek sem lehet érdeke, hiszen előre látható, hogy a most esetleg megtakarított források többszörösét kell majd elkölteniük a döntés szociális és egészségügyi következményeinek enyhítésére.

Mindezek megelőzése érdekében, csatlakozva a szülői közösséghez tisztelettel kérjük az illetékes önkormányzat döntéshozóit, hogy a fenti szakmai szempontokat figyelembe véve lehetőség szerint jelenlegi formájában őrizze meg az intézményt.

Budapest, 2010-12-08

Dr. Balázs Anna Dr. Stefanik Krisztina
főigazgató szakmai igazgató