Tudatos Médiafogyasztás - a szülőket szólítja meg az ORTT kampánya
A karácsonyi ünnepeket követően indult az Országos Rádió és Televízió Testület (ORTT) nagyszabású, öt héten át tartó kampánya, amelyet a hazai televíziókban és online felületeken láthat majd a közönség.
Három éles hangvételű, szinte drámai szpotot mutatnak majd be a televíziók. A szpotok a szülők figyelmét szeretnék felhívni arra, hogy van felelősségük abban, hogy milyen tartalmakhoz engedik hozzáférni gyermeküket, és hogy részt kell vállalniuk a média által közvetített üzenetek értelmezésében, feldolgozásában, hogy ezzel segítsék kiskorú gyermeküket. Az ORTT célja, hogy felrázza a hazai közönséget, és ráirányítsa a szülők, tanárok nevelők figyelmét a kiskorúak médiafogyasztásával kapcsolatos felelősségükre.
Magyarországon a gyermekek naponta legalább három órát töltenek tévénézéssel, a tizenkét év alattiak ennél is többet . Az ORTT és az AGB Nielsen Médiakutató Kft adatai szerint a tizenkét éven aluliaknak tizennégy százaléka nézi a műsorokat felnőtt felügyelete nélkül esténként!
Az első szpotban egy, a televíziót egyedül néző gyermek félelmeivel szembesülhetünk. A második és a harmadik szpot a televízió által közvetített erőszakos, illetve szexualitást hangsúlyozó minták beépülését mutatja be.
A hazai médiában szokatlanul erős hangvételű társadalmi célú filmeket – a médiatörvény kiskorúak védelméről szóló rendelkezéseit betartva - besorolás szerint csak 21 óra után közvetíthetik a csatornák. Ennek oka, hogy a szpotok tartalma kizárólag felnőtteknek szól. Az ORTT által felkért műsorszolgáltatók pozitívan fogadták az ORTT megkeresését, és – egyetértve a kezdeményezéssel – közzéteszik a kisfilmeket. Az ORTT továbbra is örömmel fogadja a televíziós műsorszolgáltatók és online portálok jelentkezését a kampányfilmek közzétételére.
Az Európai Unió finanszírozásában készült kreatív szpotokat a román elektronikus médiát felügyelő Nemzeti Audiovizuális Tanács (CNA) az ORTT kérésére adta át sugárzásra. A kiskorúak védelmét célzó „Ne hagyd, hogy a televízió nevelje fel a gyereket!” szlogennel futó három reklámfilmet, Romániában a műsorszolgáltatók közel 2000 alkalommal sugározták, és a kampány a lakosság kb. 60 százalékához jutott el, jelentős társadalmi sikert kiváltva.
A magyarországi kampányra a két hatóság közötti december közepén aláírt együttműködési megállapodás aláírását követően kerül sor.