A román rendszám vonzereje

Jelentősen csökkent az újszerű (2-3 éve üzembe helyezett) autók ára Romániában, ami a magyarországi vevők érdeklődését is felkeltette. Már a nyugat-európai eladóhelyeken is megjelentek a visszavett román rendszámú kocsik, melyeket a lízingcégek a piaci ár alatt próbálnak értékesíteni - írja a Napi Világgazdaság.

A dömpingáron kínált fiatal kocsikra már a külföldiek is szemet vetettek, és egyre gyakoribb, hogy az eredetileg Romániában forgalomba helyezett, köztük is elsősorban a jól felszerelt, közép- és felső kategóriás autókat valahol Nyugat-Európában értékesítik újra. Egyre többen érdeklődnek Magyarországról is, elsősorban olyanok, akik tisztában vannak a jogszabályi kiskapuk adta lehetőségekkel, hiszen egy Romániában vásárolt 1-2 éves gépkocsin akár 20-30 %-ot is meg lehet takarítani.

Az árak csábítóak, de számolni kell a regisztrációs adóval is. A szlovákrendszám-bizniszhez hasonlóan papíron maradhat romániai az autó, de így sem valószínű, hogy elárasztanák a magyar piacot. A helyi bürokrácia, a megfelelő jogbiztonság hiánya ugyanis hamar kedvét szegheti a próbálkozóknak. Az idén májusban módosított román jogszabályok szerint csak haszongépjárműveket lehet cégautóként üzemeltetni, ezek javítási, illetve üzemanyagköltségeit lehet leírni.

Az egyik kiskapu szerint azonban, ha egy vállalkozás autók bérbeadásával foglalkozik, vagy ha ügynököket foglalkoztat, akkor bármilyen személygépkocsi üzemeltethető cégautóként. A forgalmi adó visszaigénylésére is létezik megoldás, a helyi jogszabályok szerint ugyanis a lízingdíj áfája levonható az adóalapból. Ez azt jelenti, hogy egy gépkocsi vásárlásakor tulajdonképpen csak a maradványérték után kell az adót megfizetni.

A hírek szerint ezeket a lehetőségeket egyre több magyarországi vállalkozó használja ki. A cégalapítás 50-60 ezer forintból 3-4 hét alatt megoldható, székhely nem szükséges, elég egy ügyvédet hivatalos képviselőnek megbízni. A létrehozott vállalkozás a papíron bérbe adott gépkocsik után visszaigényli az áfát, üzemeltetőként pedig minden költséget le tud vonni az adóalapból (csak a gépjárműadót és az útdíjat kell megfizetni).

Becslések szerint a romániai lízingcégeknél felgyűlt autók száma már október elején meghaladta a 10 ezret. A verseny éles, így nem ritka, hogy egy nagy kategóriás autó mellé egy kiskategóriás gépkocsit negyed áron adnak, a nagy tételben vásárlóknak pedig egy gépkocsi ingyen jár.