Hivatali ügyintézés - takarékosan

Egy felmérés szerint akár 1,9 milliárd eurót is meg lehetne takarítani a papírfelhasználás csökkentésével.

Az elektronikus ügyintézés azonban nem csak pénzt, de időt és energiát is megtakarít és a környezetet is kíméli.

A hivatalok, illetve különböző intézmények papírfelhasználása indokolatlanul magas. A különböző bürokratikus folyamatok nem optimális szabályozása az iratok többszörös kinyomtatását, másolását, tárolását eredményezi. Ugyan az Európai Unió nagy hangsúlyt fektet a környezetvédelemre, a különböző EU-s pályázatokat Magyarországon még mindig papír alapon, 2-3 példányban kell benyújtani.

Egy, nem ritkán 600-800 oldalas pályázat során a kinyomtatott, fénymásolt oldalak száma elérheti a 2000-2500 darabot. Az átlagos 80g/m2 súlyú papírok esetében egy komplett pályázati dokumentáció megközelítheti akár a 20 kg súlyt is. Ha figyelembe vesszük, hogy egy tonna klasszikus fehér papír előállításához 12 öreg fát kell felhasználni, akkor egy gyors számolással rájöhetünk, 4 darab, hasonló terjedelmű pályázat benyújtása akár egy fa életébe is kerülhet. Ez az adat különösen abban az esetben pikáns, amikor a pályázat célja esetlegesen egy környezetbarát fejlesztés támogatása.

A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség honlapján található Uniós számláló alapján, a 2007. óta futó Új Magyarország Fejlesztési Terv keretében meghirdetett pályázati konstrukciókra több mint 32.500 támogatási igény érkezett. Ezeknek természetesen nem mindegyike éri el a 600 oldalas terjedelmet, de még így is szemmel látható a szomorú tény, hogy az elmúlt két évben egy kisebb erdőnyi papírt használtak fel, csak az Európai Uniós pályázati szektorban. Ehhez természetesen még hozzáadódik a különböző hivatalokban, intézményekben, a köz-, és magánszférában felhasznált papírmennyiség is, melynek mértékét még megbecsülni sem lehet.

A pályázati szektorban sajnálatos módon még nem, de az önkormányzati- és közszférában már létezik alkalmazható struktúra a papírhasználat csökkentésére. Ilyen rendszer például a Magyarország.hu internetes oldalon található Ügyfélkapu, ahol a regisztrált állampolgárok adóügyeiket, illetve különböző hivatali ügyeiket intézhetik. A rendszer hátránya, hogy helyi, illetve önkormányzati ügyek intézésére nem alkalmas - írja a pénzcentrum.hu.