Százmilliós infokommunikációs beruházás a jászberényi iskolákban

2011 nyarán, Jászberény 5 iskolájában, — illetve tagintézményeikben — felszerelték azokat az infokommunikációs berendezéseket, amelyek lehetővé teszik azt, hogy a jászberényi diákok korszerű eszközök segítségével korszerű ismereteket szerezhessenek. A projekt záróeseményére augusztusban került sor a Gróf Apponyi Albert Általános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézményben, ahol a jelenlevőknek bemutatták a táblák használatát is.

A 100%-ban uniós forrásból megvalósuló fejlesztés, illetve a nagyságrendileg 100 millió forintos összköltségvetés eredményeképpen 57 tanteremben lesznek használhatóak a modern oktatási eszközök és kiegészítőik. Várhatóan jobban megragadja majd a nebulók képzeletét, ha a piramisok építését, csatákat, illetve a molekulák szerkezetváltozását animált térképeken és ábrákon tekinthetik majd meg.

Juhász Dániel, Jászberény Város alpolgármestere az ünnepélyes záróeseményen elmondta, hogy „a beszerzés egy igen fontos lépés azon az úton, amelyen a jászberényiek közösen járnak a város fejlesztése érdekében. Az oktatásba való fektetés egyenlő a jövőbe való befektetéssel, mert magas színvonalú nevelés nélkül nincsenek jól teljesítő diákok, jól teljesítő diákok nélkül pedig hosszútávon nincsen sikeres közösség. Célul tűztük ki, hogy javítjuk a városban az oktatás-nevelés színvonalát, melyhez a szükséges eszközök most már rendelkezésre állnak.”

A fejlesztés kontextusa

Életünk rohamos technológia fejlődése a közoktatásban is változásokat idéz elő. Az esélyegyenlőség biztosítása manapság abban is megnyilvánul, hogy az oktatási rendszer a diákoknak milyen mélységben tudja biztosítani a digitális társadalomhoz való csatlakozáshoz szükséges technikai eszközöket és a használatukhoz nélkülözhetetlen tudást. A mindennapok világában ez számítógépeket, szélessávú hozzáférést és interaktív — más néven digitális vagy „okos” — táblákat jelent. Az ország komplex fejlesztését célzó Új Széchényi Terv egyik célkitűzése, hogy a diákok informatikai készségének javítása érdekében, rendszerszinten olyan infokommunikációs technológia (IKT) kerüljön bevezetésre, amely alapja egyfelől a területi különbségek mérséklésének, másrészről a kompetencia-központú oktatás elterjesztésének. Ilyenformán az IKT eszközök oktatási rendszerbe való beépítése a Teleházak megnyitásához hasonló tevékenység, mindkettő a lakosság informatikai képességeinek növelését, illetve internet-elérésének javítását szolgálja.

A vásárolt eszközök és a fejlesztés hatása

Egy-egy „tantermi csomag” egy interaktív táblából, egy notebook-ból, valamint egy projektorból áll. A beszerzés következtében szeptembertől Jászberényben a diákok 185 db új számítógépet és a megfelelő üzemelésükhöz szükséges WIFI csomagokat használhatnak majd. Továbbá újdonság lesz számukra az az 5 db „szavazó csomag”, mely az órán elhangzottakkal kapcsolatos visszacsatolásra és számonkérésre is használható. Mindezeken felül beépítésre került 3 db, speciális nevelési igényű gyerekek számára elengedhetetlen modul, amelyek a hallásukban, és mozgásukban korlátozott diákok számára teszik lehetővé az IKT eszközök használatát. A fejlesztés következtében minden második jászberényi tanterem rendelkezik majd digitális táblákkal, illetve minden 10 tanórából 4 már az IKT eszközökre épülő módszer mentén szerveződhet majd.

Tamás Zoltán, a Klapka György Szakközép és Szakiskola igazgatója elmondta, hogy az új eszközök komoly változásokat hoznak majd a diákok mindennapjaiba. „Júniusban utoljára egy zöld táblán látták a „VAKÁCIÓ” feliratot és ehhez képest szeptember 1-jén egy digitális táblán látják meg majd azt, hogy „Első tanegység”.
Az eszközöket használó tanárok képzésben vettek részt, amely az elérhető digitális tartalmakat, és azok átadásához szükséges technikai ismereteket állította középpontba. Az új eszközöktől javuló eredményeket várunk, illetve azt, hogy a diákokat a digitális tananyag jobban leköti majd. Tanáraink lehetőségei is megsokszorozódnak, számtalan digitális tartalom és vizuális segédlet közül válogathatnak. Ilyen például a SULINET digitális tudásbázisa (SDT), ahonnan százával tölthetők le az óravázlatok és egyéb digitális tananyagok.”

A fejlesztésben részt vevő iskolák a következők:

Belvárosi Általános Iskola – 3 tagintézet
Gróf Apponyi Albert Általános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény – 2 tagintézet
Klapka György Szakközép és Szakiskola – 3 tagintézet
Lehel Vezér Gimnázium
Liska József Erősáramú Szakközépiskola, Gimnázium és Kollégium

A digitális táblák használata és előnyei

A digitális táblák olyan eszközök, melyeket a tanár akár az ujjaival is kezelhet, illetve összeköttetésben vannak az asztali laptopokkal — ami a gépen megjelenik az szimultán a táblán is, és fordítva. Az így előállított adatok könnyen terjeszthetőek. A táblákon internetes tartalmak is könnyen megjeleníthetőek. Az okos táblák vizualitása és interkativitása alkalmazkodik korunk kommunikációs struktúráihoz. Ezekkel az eszközökkel a gyerekek figyelme jobban leköthető, motivációjuk könnyebben biztosítható. Nemzetközi kutatási eredmények bizonyították a technológia sikerességét és fontosságát