Siccc…Egy kis mindennapi matek

Fotó: Szalai GyörgyFotó: Szalai GyörgyA korosztályom, aki valamikor a hatvanas évek derekán volt kisgyerek, még élénken emlékszik nem csak a hentes üzletek előtti sorokra péntek reggel, de az akkori kereskedelmi praktikákra is. Hentes legény füle mögött grafit ceruza… az éppen kapható húsféle nagyot puffanva landol a mérlegen, majd amire a mérleg nyelve beállna a tényleges súlyra, már kész is a számolás… persze fejben.

Igaz akkoriban még nem három-négy számjegyű volt a hús kilónkénti ára, na meg a fizetések sem a mai számrendszerbe voltak besorolva. Így azért egy kicsit könnyebb volt a vásárló dolga is. Ha valaki elég gyorsan számolt és visszakérdezett, az spórolhatott egy kicsit… mondhatni ez volt az „akció”.

Ahogy a kereskedelem fejődött jöttek az további „akciók”, persze ekkor már a nyolcvanas éveket írtuk … egyszercsak eltűntek a lassan fogyó áruk a polcokról, majd egy idő múlva újra előkerültek „akciósként”… a régi árat feketével tüntették fel, majd fölé biggyesztettek egy nagyobbat pirossal és áthúzták… Persze, hogy fogyott, hiszen „Akciós” volt.

Azóta nagyot fordult a világ. Manapság már külön szakembereket képeznek arra, hogy kitalálják, miként lehet ugyanazon az áron eladni kevesebb mennyiséget, persze akciósan. Ugye nem ismeretlen a toalett papírok változatlan mérete, "csak" a belső karika lett egy kicsit nagyobb. Arról már nem is szólva, hogy ahhoz már komoly matematikai tehetségre van szükség, hogy a rétegek számát is összevetve ki tudjuk kalkulálni, hogy végül is minek mi az értéke. De sorolhatnám itt a korábban ismeretlen kiszereléseket példának okáért a 125 grammos tejföl és társai. Persze minden ártáblán ott van az egy kilogrammra vonatkozó ár, de leginkább a szemészeti vizsgálaton használatos tábla legkisebb betű méretével - nem csak az éles ész, de az éles látás szerepe is felértékelődött a vásárlás során.. Néha eljátszuk a srácaimmal, hogy meg kell becsülni a bevásárló kocsink tartalmáért fizetendő összeget ránézésre, vagy fejszámolással… mit mondjak, vannak eltérések, pedig azért elég jól el vannak eresztve matekból mindketten… mint mondtam én még a napi matekot a régi húsboltban gyakoroltam, de az eredményeim nem sokkal fényesebbek.

Viszont a nyáron volt egy akció, amivel nem igazán tudtam mit kezdeni, de lehet, hogy csak én nem tudom követni a kereskedelmi PR újhullámot. Történt ugyanis, hogy egyik áruházlánc ugyan annyiért kínálta akciósan az egyik termékét, mint akció nélkül. (azért vártam ennyit ezzel a szösszenettel. mert nem akartam egyetlen szereplőre kihegyezni a történetet…)

Fotó: Szalai GyörgyFotó: Szalai György

Remélem ez csak a marketingeseknek a figyelmetlensége és nem a jövő, amikor már az is akciónak számít, ha valamihez az eredeti árán juthatunk hozzá… Siccccc!!!