Birgés Tibor az Év Menedzsere

Jászberényi vállalkozó kapja idén a Menedzserek Országos Szövetsége által alapított Év Menedzsere díjat. Birgés Tibor pályafutását a Világgazdaság Online ismerteti.

Sajátos utat járt be Birgés Tibor a nyolcvanas évek végétől a mai napig: a magánvállalkozástól a közel 700 embernek munkát adó gyárig, amely legfontosabb vevői között olyan ipari óriásokat tart számon, mint a Samsung, az Electrolux, a Philips, a Carrier, a Claas, a Faurecia, a Haldex és a Bosch. Negyedszázada „első munkahelyként” a magánvállalkozást választotta, amikor az még nem volt bevett szokás. Fémforgácsolással és vasszerkezeti munkákkal foglalkozott Jászberényben és a fémmegmunkálás azóta is vállalkozása fő profilja maradt.

Időközben azonban, húsz éve megalapította első kereskedelmi kft.-jét, amelyet ügyvezető igazgatóként tíz év alatt milliárdos forgalmú céggé fejlesztett. Mint mondja, már akkor is arra törekedett, hogy multinacionális cégekkel alakítson ki hosszú távú üzleti kapcsolatot.

A kereskedelmi és a fenntartott gyártási tevékenység tapasztalataira, valamint a multinacionális cégek igényeinek ismeretére alapozva 2002-ben megalapította a Ferro-Press Fémipari Szolgáltató Kft.-t, amelynek akkoriban csupán három alkalmazottja volt. Az elmúlt évtized közepére azonban a Ferro-Press árbevétele közel kétmilliárd forintra emelkedett és az átlaglétszám meghaladta a 180 főt.

A folyamatos fejlődés eredményeként 2010-ben az árbevétel 13,7 milliárd forintra, az átlaglétszám pedig a 690-re nőtt. Ezzel az eredménnyel már nem csak a régióban, hanem országos szinten is a finomlemez-megmunkálás meghatározó vállalkozásává vált. Igaz, volt egy kis hullámvölgy, hiszen a világválság miatt 2009-ben félmilliárddal csökkent a forgalom, ám az eredményesség – a hatékonyság növelése és a technológiafejlesztés révén – ekkor is nőtt. Ezt követte tavalyelőtt az árbevételi rekord.

Birgés Tibor azt mondja, a rekordot úgy tudták elérni, hogy a piaci igényeket időben felmérve az előremenekülés stratégiát választotta és milliárdos nagyságrendű beruházásokat hajtott végre.
A piacelemzések révén ugyanis rájöttek, hogy a szórakoztató elektronikára és a CNC lemezmegmunkálást igénylő területekre kell fókuszálni. A szórakoztatóelektronikai ipar beszállítójává azonban csak azt követően válhatott a társaság, hogy 2009-ben 500 millió forintért két, egyenként 6 présgépet magában foglaló robotizált transzfersort vásároltak. Ezek a beruházások elősegítették egy új vevő, a Philips megszerzését, amihez azért szükség volt egy 600 tonnás automata présgép vásárlására is, 150 millió forintért.

A cégvezető felismerte ugyanakkor, hogy a fenti beruházások eredményeként túlságosan nagy mértékben fog függni a vállalat a szórakoztatóelektronikai vállalatoktól, ezért belevágtak a CNC-üzem fejlesztésébe is. Másrészt az sem mellékes, hogy az autóipar felé történő nyitás jelentősen fejleszti a cég gyártási kultúráját és szintén nagy lemeztermék-felvevő piac. Tárgyalások folytak az Emcon Technologiesszel, a Haldexszel és a Borg Warnerrel.

A partnerek minőségi elvárásához viszont további beruházások váltak szükségessé. „A termékösszetételt elemezve rájöttünk, hogy nagyobb hozzáadott értékkel kell előállítani a terméket. Ezért az összeszerelő üzembe különböző gépeket, szállítószalagokat vásároltunk” – foglalta össze Birgés Tibor, kiemelve ugyanakkor, hogy a 2010-ben elkezdett stratégia helyes volt, és ennek eredményeként az elmúlt év első 11 hónapjában az árbevétel elérte a 12,749 milliárd forintot, tehát nem volt véletlen az előző évi rekordárbevétel.
Mégis azt tartja a legnagyobb eredménynek, hogy 2011-ben több száz beszállító közül a Ferro-Presst választotta az év beszállítójának a Samsung Magyarország Zrt.

Terjeszkedés

A cég fejlődése természetesen nem valósulhatott volna meg a telephely bővítése nélkül. A 2002-es induláskor a cég mindössze 1500 négyzetméteren működött, ma viszont az üzemi terület meghaladja a 40 000 négyzetmétert. Mivel a cég egyes vevőnek Romániában is van gyáruk, a szállítási költségek csökkentése érdekében 2010 novemberében beindítottak egy húszfős, 3000 négyzetméteres üzemet a Nagyváradtól 35 kilométerre lévő Madarason. Tavaly a vevői igények növekedését követően megkétszerezték az üzemi területet, az alkalmazotti létszám pedig 90-re emelkedett.

Beruházás – uniós támogatással

A Ferro-Press Kft. az összesen egymilliárd forintos beruházássorozatához az elmúlt évben 399,946 millió forintos uniós támogatást nyert el a Gazdaságfejlesztési Operatív Program pályázati kiíráson az Új Széchenyi-terv keretében. A társaság nem csupán a gyártókapacitást bővítette, hanem új termékkörök gyártását is meghonosította, és a beruházásokkal húsz új munkahelyet is teremtett Jászberényben. A cég az alkatrészgyártáson kívül EPS csomagolóhabot is gyárt.

Szerző: Világgazdaság - Demeter Kálmán

***

A Menedzserek Országos Szövetségének jogelődjét, a Gazdasági Vezetők Érdekképviseleti Szervezetét (GÉSZ) Bihari István alapította 1989-ben. A szövetség jelenlegi elnöke Takács János, az Electrolux Lehel vezérigazgatója.

A menedzserszövetség az egyetlen hazai szakmai szövetség, amely a magyarországi gazdálkodó szervezetek vezetőit, mint természetes személyeket tömöríti. A tagok a magyar gazdaság gyakorlati irányítói közül kerülnek ki, akik kiemelt felelősséget éreznek mind a magyar gazdaság fejlesztésének elősegítéséért és annak innovatív megújításáért, mind a hazai vállalkozások fejlődéséért és egyenrangú kezeléséért, valamint a mind szélesebb körű nemzetközi elismertetéséért.

A Szövetség, mint társadalmi szervezet, a menedzserek mind szélesebb körének képviseletére törekedve, meghatározó és megkerülhetetlen szerepet kíván betölteni a magyar gazdasági életben.
A Menedzserszövetség 1995-ben indította útjára „Az Év Menedzsere” pályázatot. „Az Év Fiatal Menedzsere” pályázatot öt évvel később.

A díjat odaítélő szakmai zsűriben szakmai szövetségek képviselői, nagyvállalatok, bankok, KKV-k felsővezetői, a közszféra képviselői és a gazdasági sajtó neves munkatársai foglalnak helyet, mindig ügyelve a díj szakmaiságának és eszmeiségének megőrzésére.

Az Év Menedzsere díj rangját nem kis mértékben az adja, hogy magát a szakmát, a menedzserséget helyezi a középpontba és pozitív vezetői mintát mutat fel, amely független attól, hogy a vezető, vagy menedzser, a gazdaság mely ágában tevékenykedik.