Fórum a kerékpárútról

Itt mindannyian jó dolognak tartjuk a kerékpárutat, csak azt is szeretnénk tudni, hogyan valósul meg - mondta annak a lakossági fórumnak az egyik résztvevője, melyet a közelmúltban indult kerékpárút projekttel kapcsolatosan tartottak a Városházán. Az ülésteremben összegyűltek véleménye alapján nem volt kétséges: mindenkinek jól jön a kerékpárút, csak a kivitelezés kérdéseiben vannak aggodalmak - természetesen leginkább azok részéről, akiknek a portája előtt húzódik majd a nyomvonal.

Hogy a téma sok jászberényit valóban testközelből érint, az abból is kitűnt, hogy ez esetben jóval többen jöttek el, mint az az ilyesfajta fórumok esetében lenni szokott. A lakosok mellett a sajtó munkatársai és az önkormányzati képviselők is szép számban megjelentek, hogy meghallgassák Kimák Gyula tervezőt, Varga Ferencet és Varga Lászlót, akik a kivitelező DUCO konzorcium részéről érkeztek, illetve a projekt műszaki ellenőrét, Kovács Ferencet, na és persze a városüzemeltetési szakembereket, akik közül Lányi László ült a pulpituson, de munkatársai illetve Tamás Zoltán a Városfejlesztési Bizottság elnöke is mind ott voltak a helyszínen.

Gedei József polgármester rövid köszöntője és az elmúlt időszak közlekedéssel kapcsolatos infrastrukturális fejlesztéseit összefoglaló bevezetője után első körben minden meghívott beszámolt a kerékpárút hálózat az őt érintő feladatairól. Lányi Lászlótól megtudhattuk, mely területeket érint a beruházás, milyen uniós követelményeknek kellett megfelelniük a tervezés és a kivitelezés során. De olyan részletekről is tájékoztatást adott, hogy mi lesz azokkal a fákkal, melyeket az építés miatt el kell távolítani. Mint elmondta, amit meg lehet menteni, azt tanácsos a tulajdonosoknak telekhatáron belülre ültetni, amit azonban ki kell vágni, azokat a kivitelezők átadják a tulajdonosnak, a többi használható faanyagot pedig a Berénykom szakemberei elszállítják és tüzelőként kerül majd kiosztásra a rászorulók között.

A fákon kívül azonban más tereptárgyak csatornák, vezetékek is az út nyomvonalába kerültek, annak ellenére, hogy a tervezés során a lehető legideálisabb helyen fektették le a az út helyét. Ezt már a tervezőtől tudtuk meg, aki azért azt is hozzátette: az uniós és törvényi előírásoknak megfelelően megtervezett úttal kapcsolatosan már nincs lehetőség változtatásokra. Ennek ellenére azonban a kivitelezők és a műszaki ellenőr is jelezte, hogy a munkálatok során minden ingatlan tulajdonosával felveszik a kapcsolatot, mert a műszaki tartalom betartásával együtt is, bizonyos megoldásokat személyre lehet szabni. Mindenkit meghallgatnak, kérésre bárhol megnézik, mi lehet a kivitelezés során a probléma és ha lehetőségeik engedik, törekednek annak megoldására.

Mivel közeledik a tanév, a majd 9 kilométerre rúgó úthálózat építését először az oktatási intézményekkel sűrűn megáldott Rákóczi úton kezdték el, de november végéig mindenhol befejezik azokat.

A jelenlévő jászberényiek sok mindenre kíváncsiak voltak. Persze elsősorban mindenki a saját ingatlana előtt futó részről érdeklődött, de a válaszok kapcsán sok általános érvényű dologra is fény derült. Ilyen például, hogy a kerékpárút tisztántartása a város feladata lesz, bár az még nem egyértelmű, hogy mi lesz például a hóval azokon a helyeken ahol az út és az ingatlan között zöld sáv már nem fér el. Itt majd a járdáról a kerékpárútra kell lapátolni a havat a gazdának, hogy ne büntessék meg a csúszós járdája miatt? – kérdezték.

- Ahol nagy a különbség az úttest és a lakóházak szintje között, melyikhez igazítják majd a kerékpárutat? – merült fel egy másik kérdés, melyre azt válaszolta Kovács Ferenc, hogy minden esetben úgy kell megoldaniuk az utak kivitelezését, hogy a csapadéknak az úttest, a csatornák felé kell távozni, tehát például a Kossuth úton is az úttest szintjéhez igazodnak, és ahol nagy a szintkülönbség, támfalakkal oldják meg. Ilyen hely lesz például a volt Munkás ABC előtti szakasz is.

A kapubejárókhoz is minden esetben nekik kell igazodniuk. Ami gond lehet, hogy sok helyen az eddig a kapubejárókban parkoló autóknak már nem lesz módjuk beállni, mert kereszteznék a forgalmat, így több helyen felül kell vizsgálni a forgalmi rendet és valószínűleg lesznek olyan útszakaszok, ahol lehetőségük lesz az út szélén parkolni majd az autósoknak.

Mivel valóban sok kérdés érkezett az egyes ingatlanokhoz kapcsolódva, Varga Ferenc azt javasolta, hogy bárki, akinek a kerékpárúttal kapcsolatosan problémája van, bátran keresse fel őket csütörtök délelőttönként 10 órától a Városüzemeltetési Irodán, ahol hetente tartanak egyeztetést kerékpárút ügyben. Mindenkit várnak, ha kell, kimennek a helyszínre, hogy ott beszéljék meg a kérdést.

Kétórányi fórum után fogytak el a kérdések, ám akkor sem ürült ki a Városháza nagyterme, hiszen a jelenlévők nem szerettek volna csütörtökig várni, és ha már ott voltak a szakemberek, tovább faggatták őket. Ők persze vitézül helytálltak, de azért továbbra is a helyszíni egyeztetést tartják kívánatosnak az esetek nagy részében. Épp ezért az eddig bevált gyakorlat szerint a közel ötezer jászberényit érintő kerékpárút aktuális munkálatairól a kivitelezők még a gépek felvonulása előtt, szórólapon is értesítik az érintett utcák lakóit. Meglepetésként tehát senkit sem ér majd, ha egyszer csak ott áll egy markoló a kapujában.