Kevesebb matricát veszünk

Az Állami Autópálya Kezelő Zrt. féléves értékesítési mutatóiból kiderül, hogy bár a csökkenés üteme mérséklődött, továbbra is kevesebb e-matrica fogy, mint egy évvel korábban, amire az elmúlt öt esztendőben nem volt példa. Az eladási adatok enyhe lejtmenete mellett az autópályák forgalma is mintegy 5 %-os visszaesést mutat.

Az ÁAK Zrt. első féléves értékesítési adatai alapján elmondható, hogy továbbra is kevesebb e-matricát vásárolnak az úthasználók, mint egy évvel korábban. Bár a negyedéves értékesítési adatokhoz képest a csökkenés üteme kissé mérséklődött, 2009 első felében, az elmúlt esztendő hasonló időszakával összehasonlítva a járművezetők összességében mintegy 2 %-kal kevesebb úthasználati jogosultságot szereztek be, ami 4 %-os bevétel-visszaesést eredményezett - írja a pénzcentrum.hu.

Ez a 2008-as 30,3 milliárd forinttal szemben 2009-ben közel 29,1 milliárd forintos bruttó összeget jelent. Ehhez kapcsolódó fontos tudnivaló, hogy a Magyarországon nemrégiben életbe lépett ÁFA változás az e-matricák árára nem volt hatással, így azokért továbbra is ugyanannyit kell fizetni, mint eddig.

A legszembetűnőbb csökkenés a havi, a heti és a teherautók számára érvényes 1 napos e matricák forgalmában tapasztalható: az elsőből 6, a másodikból 3, a harmadikból pedig 7 %-kal fogyott kevesebb az első félévben. A felsoroltakkal szemben az éves e-matricák eladott darabszámánál stagnálás, míg a 4 napos változatnál enyhe, egy százalékos emelkedés tapasztalható.

Ha kategóriánként vizsgáljuk az adatokat, kiderül, hogy a teherautókra érvényes D2-ből 3, a D4-ből pedig 9 %-kal fogyott kevesebb. Ezzel ellentétben a szintén teherautókra érvényes D3-ból 12, míg a személyautókra érvényes D1-es e-matricákból 1 %-kal vásároltak többet az úthasználók. A D3-as kategóriában tapasztalható jelentős forgalomnövekedés mögött valószínűleg az áll, hogy az eddig D4-es kategóriába tartozó teherautókkal fuvaroztató cégek gazdaságossági megfontolásokból részben D3-as járművekre álltak át.

Az értékesítési adatok csökkenése mellett az ÁAK Zrt. kezelésébe tartozó autópálya-szakaszok forgalma is ellentétes irányú változást mutat az elmúlt évek töretlen növekedési trendjéhez képest. Az úthálózaton 2009. első félévében az átlagos csökkenés 5 % körüli volt, de az egyes pályaszakaszok ettől eltérő mértéket mutatnak. A legnagyobb visszaesés az országon áthaladó tranzitforgalom lebonyolításában kiemelt szerepet játszó M1-es autópályán figyelhető meg, amelyen 2009. január-június között átlagosan 7-10 %-kal közlekedett kevesebb jármű, mint az előző esztendő hasonló időszakában.

Szintén visszaesés tapasztalható az M3-as és M7-es autópályákon, melynek mértéke megközelítőleg 5 %. Érdemes megjegyezni azonban, hogy az újonnan átadott pályaszakaszok térségében ezzel szemben jelentős forgalomnövekedés mutatkozik: az M7-es autópálya 206-232 km szelvényei között és az M70 autóúton közel másfélszeresére, az M0 autóút 30-41 km-szelvényei között pedig duplájára növekedett a forgalom a 2008-as adatokhoz képest. Kiemelendő még az M0 autóút déli szektorának forgalmi helyzete is, ahol 2009. első félévében a tavalyi esztendő első felével összehasonlítva közel azonos számú jármű közlekedett.