Kerékpárútak forgalma, avagy csengőt minden kerékpárra!

Mint Rákóczi úti lakos, a frissen elkészült kerékpárúttal kapcsolatban szeretnék néhány gondolatot megosztani mindazokkal, akik előtt majd ezután készül el, azokkal, akik már használják és azokkal is, akik már tervezik, hogy esetleg kisgyermekeikkel tesznek egy kiadóst kört a városban.

Elöljáróban annyit, hogy az út szép lett és jó minőségben épült meg. Komoly hiányossága azonban, hogy egyetlen tábla sem jelzi, most kerékpárúton jársz, vagy éppen keresztezed azt. Azt hiszem nem kell részleteznem, mekkora balesetveszély forrása ez! Az idegen, vagy a megszokásból vezető autós nagy meglepetésben részesül, ha a kereszteződéshez érve jobbról is meg balról is nagy sebességgel érkező kerékpárosok vészfékeznek a kocsija mellett. Ebben az esetben azt hiszem teljesen jogtalanul szenvedik el a kerékpárosok "beszólásait"!

Ugyan ilyen, ha nem nagyobb problámának tartom azt, ahogyan a kerékpárosok közlekednek. Teljesen jogos elvárás és talán a Kresz is előírja, ha hátulról közelítenek meg gyalogost, használni kell a csengőt! Már csak azért is, mert jelen pillanatban, jónéhányan a majdani kerékpárúton gyalogolnak, hiszen az tiszta, sármentes és sima. Egyetlen csengőszót se hallottam eddig, bár kétségtelen, hogy a hiányzó csengővel ez nem is lehetséges!

Új jelenség, az elektromos kerékpárok közlekedése. Ezek a járművek 25 km/óránál nem mehetnének gyorsabban, de szinte mindegyik korlátozását fel lehet oldani egy mozdulattal. Csakhogy ekkor már kismotornak számítanak, amit csak bukósisakban és jogosítvánnyal szabad vezetni. Szvsz, így már semmi keresnivalójuk sincs a járdával összeépített kerékpárúton. Most azonban hangtalanul, mint egy kísértet húznak el a gyanútlan kerékpáros, vagy gyalogos mellett. Félelmetes.

Véleményem szerint, a városi illetékeseknek nem kellene addig várni, míg a hívatalos átadás megtörténik, hanem folyamatosan fel kellene táblázni az elkészült szakaszokat, valamint a betorkolló útakon a szokásos sárga szaggatott vonallal jelezni kellene a kerékpárút nyomvonalát. Nem ártana egy összafoglaló felvilágosító anyag sem arról, miképpen kell szabályosan közlekedni ezeken az új útakon, bevonva ebbe a helyi médiumokat, a közterület felügyelőket, netán néhány rendőrt.

Utóbbiak részvétele bizonyosan nagyon hasznos lenne a kerékpárokról hiányzó szerelvények mielőbbi pótlása szempontjából, de azt is elismerem, hogy sokkal "jövedelmezőbb" a lakótelepi buszmegállóból szemből radarozni azokat, akik a Kossuth út belső sávjában nem értik, miért kellene ott 30 km/órás sebességkorlátozást betartaniuk? Főleg akkor, ha egyetlen kerékpárút építő sem dolgozik azon a szakaszon?! Sokkal célszerűbb és tisztességesebb lenne, ha az éppen megművelt szakasz mellett lezárnák a belső sávot, beterelve annak forgalmát a belső sávba, mert akkor az ott dolgozó munkások is biztonságban lennének.

Városlakó